5 miljoen euro bij elkaar getroopt voor lokale verenigingen en goede doelen in België

Ondernemers nemen hun sociale rol op door Belgische verenigingen en goede doelen financieel een duwtje in de rug te geven

Grimbergen, 1/12/2022 – Trooper bestaat 6 jaar en heeft in die tijd al meer dan 10.000 verenigingen en goede doelen de kans gegeven om 5 miljoen euro bij elkaar te 'troopen'. Bij elke aankoop via het platform geeft de Trooperpartner (webshop of merk) een commissie aan de gekozen vereniging of lokaal goed doel. Hét uitgelezen moment dus voor Bart Claes (CEO JBC), Lise Conix (CEO Torfs), David Moucheron (CEO KBC België), Luc Van Mol (CEO ZEB), Dirk Milbou (Directeur BookSpot.be), Hans Bourlon (CEO Studio 100), ​ Steve Van den Kerkhof (CEO Plopsa), Stéphane Ronse (CEO Foodbag), Xavier Piesvaux (CEO Delhaize), Lode Fastre (CEO Farmaline) en vele andere ondernemers om alle kopers te bedanken die al jaren mee hun schouders zetten onder het hartverwarmende initiatief.

6 jaar Trooper, 5 miljoen keer bedankt!

Verenigingen zijn ‘de maïzena’ van de samenleving. Ze binden en verbinden mensen. Jong en oud, groot en klein: iedereen is welkom. Het verenigingsleven kan maar op volle toeren draaien dankzij de naar schatting één miljoen enthousiaste vrijwilligers die zich met hart en ziel inzetten om alles in goede banen te leiden. Trooper wil hen helpen om extra financiële middelen in te zamelen zodat ze hun vereniging beter kunnen organiseren, de werking kunnen optimaliseren en zorg kunnen dragen voor de leden.

Verenigingen en goede doelen werden de voorbije jaren hard getroffen door de corona- en energiecrisis. Velen hebben het moeilijk om de eindjes aan elkaar te knopen. Dat blijkt uit de recente actie van Trooper, waarbij maar liefst 1.124 verenigingen een droom indienden om extra werkingsmiddelen te verzamelen.

Trooper bestaat ondertussen 6 jaar en blijft groeien. Het initiatief brengt nu al bijna 10.000 verenigingen en 160.000 Troopers bij elkaar op een platform waar ze op een eenvoudige en originele manier geld kunnen inzamelen. Sinds het ontstaan van Trooper werd op die manier meer dan 5 miljoen euro bij elkaar getroopt.

In naam van alle aangesloten verenigingen en goede doelen bedankt Trooper-sympathisant James Cooke dan ook alle mensen die geshopt hebben via Trooper. Met hun gezamenlijke aankopen hebben ze al veel mooie dromen waargemaakt!

Geruggensteund door ondernemers

Om dit geld in te zamelen, gaat Trooper sinds 2016 samenwerkingen aan met merken en bedrijven die zich ertoe verbinden een percentage van hun winst (gemiddeld 4% per aankoop) te schenken aan de vereniging of het goede doel van de koper. In ruil krijgen zij, naast extra klanten in hun shop, de kans om een eenvoudige manier op grote schaal aan lokale sponsoring te doen, wat natuurlijk mooi afstraalt op hun imago. Met deze broodnodige centen kunnen verenigingen op hun beurt extra’s realiseren. Het is een win-win situatie, waarbij de economie het maatschappelijke leven steunt en omgekeerd.

Dit verklaart waarom meer dan 1.000 bedrijven zich als een blok achter Trooper geschaard hebben. Heel wat ondernemers geloven in de kracht van het verenigingsleven en steunen het initiatief van Trooper voor de volle 100%. Zo engageren onder andere ​ JBC, Torfs, ZEB, BookSpot.be, Studio 100, Landal, Plopsa, Foodbag, Delhaize en Farmaline zich om per online aankoop via Trooper gemiddeld 4% van het aankoopbedrag aan Vlaamse verenigingen en goede doelen te schenken.

Lode Fastre (Founder Farmaline): "Als online apotheek staat de gezondheid van onze klanten centraal. Tal van verenigingen en goede doelen dragen elk op hun unieke manier bij aan het fysieke of mentale welzijn van hun leden. Daarom dragen wij graag ons financiële steentje bij aan deze verenigingen en goede doelen. Al 5 jaar lang zetten wij met veel plezier onze schouders onder dit initiatief."
Lode Fastre, Founder Farmaline

Lise Conix (Torfs): “Als Belgisch familiebedrijf geloven we heel sterk in de kracht van de lokale netwerken. Het verenigingsleven, dat menselijke ontmoetingen en verbinding stimuleert, is hier het mooiste voorbeeld van. Zeker in deze uitdagende tijden doneren we met veel overtuiging een deel van onze online omzet om de verenigingen via trooper een extra duw te geven.”
Lise Conix, CEO Torfs
Xavier Piesvaux, CEO Delhaize: "Mee zijn met het leven gaat voor ons verder dan onze klanten zo goed mogelijk helpen bij het vinden van gezonde en gevarieerde voeding. We maken er ook een punt van om ons in te zetten voor mensen en verenigingen in onze omgeving en geven hen, via onze samenwerking met Trooper, dat broodnodige duwtje in de rug. Beter eten en beter leven staan centraal bij Delhaize, en zorg dragen voor anderen is daar volgens mij onlosmakelijk mee verbonden. Ik ben ongelooflijk trots op de mooie resultaten en de vele centjes die sinds de start van ons partnerschap al naar de lokale verenigingen vloeiden. Hopelijk zijn ze hiermee nog beter in staat om hun dromen na te jagen!"
Xavier Piesvaux - CEO Delhaize

Hoe werkt Trooper?

1. Online shoppen

Het principe van Trooper is uniek en zeer eenvoudig: per online aankoop via Trooper bij een van de deelnemende merken en bedrijven gaat gemiddeld 4% naar de vereniging of het goed doel van de koper. Op de Trooper-pagina van je vereniging of goed doel kan je de shop te selecteren waar je een aankoop wil doen. Door die klik weet de shop welke vereniging of goed doel jij wilt steunen. Je betaalt rechtstreeks aan de shop, zoals anders. Trooper zorgt ervoor dat de commissie van jouw aankoop bij je vereniging terechtkomt. Die moet hier geen extra kosten voor betalen. Belangrijk om te weten: er is geen prijsverschil. Je betaalt exact hetzelfde voor je aankoop met of zonder Trooper.

2. KBC deals

Via KBC Deals op aankopen met je KBC bankkaart krijg je cashbacks bij heel wat lokale en nationale handelaars. Die kan je gebruiken om je favoriete vereniging te steunen. Doordat Trooper in de KBC Mobile app zit, is dat in één klik geregeld.

3. Delhaize SuperPlus

Wie winkelt bij Delhaize kan zijn SuperPlus-punten inruilen voor een schenking aan een Troopervereniging of een goed doel naar keuze.

4. Verkoopacties

Via Trooper kunnen verenigingen en goede doelen zelf een fundraising actie organiseren en producten van Trooperpartners met een mooie marge verkopen. Trooper organiseerde het afgelopen jaar onder andere een koekjesverkoop met Jules Destrooper en een bierverkoop met CORNET. Momenteel kan je je favoriete vereniging steunen door Trooper wenskaarten aan te kopen.

EINDE PERSBERICHT

Graag een interview met één van bovenstaande ondernemers?

Contacteer ons via:

Jos Donvil