Een ecologische regenput, lekkere tomatensoep voor alle leerlingen, een inclusief basketbalterrein: een greep uit de winnaars van de Tofste Trooperdroom 2022!

“Het grote succes van deze editie toont aan dat verenigingen en goede doelen meer dan ooit nood hebben aan extra financiële middelen”

Grimbergen, 24 oktober 2022 - Gymnastiekclub PTS Helix Gym uit Maasmechelen droomt er al lang van om turnlessen aan te bieden aan kinderen die door hun lichaamsgewicht en -bouw minder motorisch zijn. Want elk kind heeft het recht om te sporten en daar plezier aan te beleven. Hun droom werd nu door Trooper bekroond, met de hoofdprijs van de Tofste Trooperdroom 2022. Zaterdag werden alle dertien winnaars bekendgemaakt van de actie waarmee Trooper de verbinding bij verenigingen wil stimuleren. Allemaal mooie dromen, die nu elk ook een financieel duwtje in de rug krijgen.

Verenigingen en goede doelen stuurden massaal hun ultieme droom in voor de Tofste Trooperdroom. Na 2 gemiste edities door de coronacrisis en nu het verenigingsleven volop herleeft, mikte Trooper in 2022 op 1.000 dromen en 100.000 stemmen. Het werd een onverhoopt succes: er werden maar liefst 1.132 dromen ingestuurd, waarop 139.388 keer gestemd werd. Nieuw dit jaar was een donatiemogelijkheid. In totaal werd op die manier maar liefst 92.292 euro geschonken aan de verenigingen in de vorm van 6.519 donaties. Zo werd elke ingestuurde droom sowieso een winnaar!

We verzamelden enkele reacties van de gelukkige winnaars:

• Kristel Buckinx, jeugdsportcoördinator PTS Helix Gym Maasmechelen - winnaar KBC-hoofdprijs: “Dit hadden we echt niet verwacht! Binnen onze club zien we dat kinderen met overgewicht ook willen turnen en hun hobby uitoefenen. Met deze prijs kunnen we aangepaste materialen aankopen zodat alle kinderen en jongeren - ongeacht hun lichaamsbouw - het plezier van turnen kunnen ervaren.”
  • Priscilla Quaille, bezielster Eleonoor-vzw - winnaar juryprijs Goed Doel: “Wij zijn sprakeloos om zoveel verbondenheid te voelen in Vlaanderen. Als je een kind verliest voel je je heel alleen en val je nadien in een donker gat. Onze vzw biedt ‘rouwkost’ aan gezinnen in de week na een stilgeboorte of overlijden van hun kind. Door deze prijs zullen wij blijvende warmte kunnen geven en onze ovenschotels in een gepersonaliseerde ovenschaal kunnen aanbieden met de naam van het sterrenkind.”
  • Koen Haverbeke, dirigent Harmonie Sint-Cecilia Ardooie - winnaar Juryprijs Cultuur: Vergelijk het met een sportclub: als je bij de eerste ploeg speelt, maar je eigen T-shirt moet dragen, dan hoor je er niet echt bij. We zijn ontzettend blij dat we met deze cheque een inhaalbeweging kunnen maken en een nieuw kostuum voorzien voor de 17 jonge muzikanten in de harmonie zodat iedereen zich verbonden voelt.”
  • Leiding Chiro Anzegem - winnaar juryprijs jeugd: ”De laatste energiefactuur was een serieuze streep door de rekening van onze werking. Dankzij deze financiële steun kunnen we niet alleen besparen, met een ecologische regenput doen we ook iets moois voor de planeet. Dankuwel Trooper!”
  • Anke Gooijer, bezielster ‘Cis 4 ever’ voor Kom op tegen Kanker - winnaar publieksprijs Goed Doel: “Een week voor onze zoon Cis (12 jaar) stierf aan de gevolgen van een hersentumor liet hij weten geen cadeautjes voor sinterklaas of kerst meer te willen. Hij verkoos dat het geld zou geschonken worden aan een goed doel dat kanker de wereld uit zou helpen. We zijn heel blij met deze prijs, hoewel we al veel geld hebben ingezameld voor Kom op tegen Kanker ter nagedachtenis van Cis, het kan nooit genoeg zijn om kanker uit de wereld te helpen.”

Ultieme droom

De winnaars van de Tofste Trooperdroom 2022 werden afgelopen zaterdag bekendgemaakt tijdens de awarduitreiking in de gebouwen van Studio 100 in Schelle. Met deze wedstrijd konden verenigingen en goede doelen hun ultieme droom indienen en kans maken op een geldprijs om die te realiseren. De presentatie was in handen van Linde Merckpoel, die mee haar schouders zette onder dit project. Om de ingestuurde dromen te beoordelen, keek de jury naar hoe origineel en innovatief ze zijn. Hét doorslaggevende criterium was zonder twijfel de verbindingskracht van de droom. Want verbinding en samen zijn is iets waar álle mensen nood aan hebben.

De Tofste Trooperdroom 2022: alle winnaars

KBC Hoofdprijs:

Gymnastiekclub PTS Helix Gym (Maasmechelen) - Droom: turnlessen aanbieden aan kinderen die minder motorisch zijn door hun lichaamsgewicht en bouw.

Cultuur:

Juryprijs: Koninklijke Muziekmaatschappij Sint-Cecilia (Ardooie) – Droom: een nieuw kostuum voor de jongste telgen in de harmonie, zodat iedereen zich verbonden voelt binnen hun groep.

Publieksprijs: CantaBella (Turnhout) – Droom: een workshop ‘performance & attitude’ voor de koorleden, om uit hun comfortzone te treden en ontspannender en vrijer te zingen. Een cadeautje voor zichzelf én voor hun publiek!

Dieren:

Juryprijs: Dierenvoedselbank Poezewoef Wilrijk vzw – Droom: een grotere ruimte om voedsel in te zamelen voor dieren van gezinnen met financiële problemen.

Publieksprijs: MLM-Bullies vzw (Nieuwpoort) – Droom: een medische behandeling in de dierenkliniek voor elke geredde hond, voor het dier naar zijn nieuwe thuis gaat.

Goed doel:

Juryprijs: Eleonoor-vzw (Nazareth) – Droom: Eleonoor biedt gratis ‘rouwkost’ aan gezinnen in de week na een stilgeboorte of overlijden van hun kind. Bij elke rouwmand voegen zij een mooie gepersonaliseerde keramische ovenschotel met de naam van het sterrenkindje.

Publieksprijs: Cis 4 ever voor Kom Op Tegen Kanker (Bonheiden) – Droom: startgeld inzamelen voor hun loop- en fietsclub van Kom op tegen Kanker als eerbetoon aan Cis, die als 12-jarige stierf aan de gevolgen van een hersentumor.

Jeugd:

Juryprijs: Chiro Anzegem – Droom: een regenput installeren aan het chirolokaal, zodat het regenwater van het dak nuttig kan gebruikt worden in plaats van weg te stromen.

Publieksprijs: O’s Agnes Chiromeisjes Retie – Droom: een mooi nieuw gebouw om leuke avonturen te beleven met de steeds groter wordende groep enthousiaste chiromeisjes.

School:

Juryprijs: Project Lege Brooddozen (Vlierzele) – Droom: leerlingen die het nodig hebben een gratis maaltijd schenken, want geen enkel kind mag met een lege maag in de klas zitten.

Publieksprijs: Ouderraad Opitter (Bree) – Droom: dagelijks verse soep voor elke leerling, want het is belangrijk om kinderen te motiveren om gezond te eten.

Sport:

Juryprijs: Zedelgem Lions – Droom: een outdoor basketbalterrein creëren waar basketters en rolstoelbasketters beiden kunnen sporten.

Publieksprijs: Pivo Volleybal Pittem – Droom: met zoveel mogelijk supporters aanwezig kunnen zijn op buitenlandse wedstrijden van hun favoriete ploeg.

De winnaar van de KBC Hoofdprijs ontvangt 5.000 euro, de winnaars van de jury- en publieksprijzen van de 6 categorieën ontvangen elk 1.500 euro. De prijzen werden uitgereikt door de partners van De Tofste Trooperdroom: KBC (hoofdprijs), Bancontact Payconiq Company (goede doelen), Studio 100 (dieren), Het Nieuwsblad (sport), Center Parcs (jeugd), Delhaize (school) en KBC (cultuur). “In Vlaanderen bloeit het verenigingsleven met veel vrijwilligers als geen ander. Het is iets wat we goed moeten ondersteunen want zij zijn de olie in onze samenleving. Als bedrijf kan je niet elke individuele vereniging steunen, daarom dat wij graag samenwerken met een platform als Trooper waarvan we weten dat zij rechtstreeks steun verlenen aan alle kleine lokale verenigingen en goede doelen. Op die manier kunnen wij ons als bedrijf engageren in het verenigingsleven en tegelijkertijd een Belgisch innovatief digitaal initiatief ondersteunen”, aldus Nico Lucas Adviseur Cultuur- en Maatschappelijke sponsoring bij KBC.

Op naar de volgende editie!

Trooper-CEO Jos Donvil kijkt zeer tevreden terug op deze editie van De Tofste Trooperdroom: “Het is duidelijk dat er een grote nood is aan ondersteuning van verenigingen en dat het enorm hard leeft. We hadden nooit gedacht dat deze editie zo’n succes zou worden, maar er natuurlijk wel op gehoopt. Fondsenwerving wordt steeds moeilijker voor goede doelen en verenigingen. Met deze campagne hopen we dat we hen een duwtje in de rug konden geven. We zijn vastberaden om het initiatief nog veel groter te laten worden zodat we de verenigingen en goede doelen kunnen helpen met nog meer middelen. Nieuwe en grotere plannen voor De Tofste Trooperdroom 2023 liggen al klaar!”

Trooper (www.trooper.be) is een organisatie die verenigingen financieel wil ondersteunen. Dit doet het door de online koopkracht van de leden van meer dan 9.800 verenigingen bijeen te brengen op een platform waar ze op een eenvoudige en originele manier geld kunnen inzamelen. Trooper slaat de brug tussen de leden van verenigingen (jeugdverenigingen, sportclubs, scholen, dierenorganisaties, muziekverenigingen, cultuurverenigingen, goede doelen…) en de grootste e-commercespelers van België (Booking.com, Bol.com, Torfs, Krefel.be, JBC,…) en andere sterke Belgische merken zoals Delhaize, Jules Destrooper, CORNET… Wie via Trooper shopt, steunt zijn of haar vereniging of goed doel met gemiddeld 5 procent per aankoop.

Trooper wordt ondersteund door Studio 100 en KBC als aandeelhouders. Sinds de lancering werd al meer dan 4,5 miljoen euro financiële steun bij elkaar ‘getroopt’.

Over De Tofste Trooperdroom

De Tofste Trooperdroom is een initiatief van Trooper en KBC in samenwerking met 5 Belgische partners: Payconiq By Bancontact, Center Parcs, Studio 100, Delhaize en Het Nieuwsblad. Verenigingen en goede doelen konden hun tofste droom insturen in zes categorieën: Jeugd, Sport, Scholen, Goede doelen, Cultuur en Dieren. In 2019 stemden 55.435 mensen op 591 dromen van hun vereniging of goede doel. Dit jaar konden verenigingen en goede doelen niet alleen meedingen naar een van de geldprijzen, maar ook donaties inzamelen.