Stem vanaf nu mee voor De Tofste Trooperdroom: welke vereniging of goed doel geef jij een duwtje in de rug?

Stem op meer dan 1000 originele dromen van verenigingen en goede doelen

Sinds 22 augustus kunnen verenigingen of goede doelen hun ultieme droom insturen voor de nieuwe editie van de Trooperdroom, een soort droomfabriek geïnitieerd door Trooper & KBC. Vanaf vandaag tot en met 15 oktober kan iedereen stemmen op de droom van zijn favoriete vereniging die zo kans maakt op een mooie geldprijs. Sinds dit jaar bestaat er ook een donatiemogelijkheid, waardoor elke vereniging een winnaar wordt!

Een caravan voor de opvang van zwerfkatten? De inrichting van een gezellige snoezelruimte? Een gratis wetenschapsfestival voor kwetsbare kinderen of een ecologische picknickbank op de speelplaats? Vanaf vandaag kunnen sympathisanten stemmen en de winnaars van De Tofste Trooperdroom 2022 mee bepalen. De wedstrijd is een initiatief van Trooper, een organisatie die verenigingen en goede doelen helpt om aan fundraising te doen.

“Zeker sinds de pandemie voelen we dat mensen nood hebben aan verbinding en een gemeenschappelijk doel, en dat vinden ze bij uitstek in het verenigingsleven. Met de tweede editie van De Tofste Trooperdroom willen we de sociale kracht van verenigingen stimuleren door hen te motiveren om samen een droom te kiezen. We planten als het ware een zaadje bij verengingen om opnieuw te beginnen dromen van wat mogelijk is en ​ stimuleren hen om die droom te realiseren. Tegelijkertijd geven we hen zo een financieel duwtje in de rug”, vertelt Trooper-CEO Jos Donvil. Sinds 22 augustus kunnen verenigingen en goede doelen hun droom insturen. Ze kunnen dit nog doen tot en met 15 oktober.

Al meer dan 1000 originele dromen

Er zijn al meer dan 1000 supertoffe dromen ingestuurd. “Het is een plezier om ze allemaal te zien binnenkomen”, aldus Jos Donvil, die per categorie al enkele tendensen ziet in de dromen. In de categorie jeugd stelt Trooper vast dat veel jeugdverenigingen zijn gehuisvest in oude gebouwen of containers. “Die zijn vaak slecht geïsoleerd en dus aan vernieuwing toe. Bovendien groeien veel verenigingen, waardoor hun lokalen te klein worden om activiteiten te blijven organiseren voor iedereen. Velen sturen dan ook een droom in voor een nieuw lokaal of tenten voor op hun kampen.”

Wat de scholen betreft ziet Jos Donvil heel wat scholen dromen van een groene school met een nieuwe speelplaats, veel begroeiing, een waterfontein… “Dit ligt in lijn met de trend dat bedrijven en ook scholen inspanningen doen op vlak van duurzaamheid en ecologie. Er is ook een grote vraag naar vernieuwde speeltuigen en plekken waar leerlingen kunnen ontprikkelen en tot rust komen”, legt de CEO uit. Daarnaast baren de stijgende energieprijzen ook alle verenigingen zorgen, zeker ook zij die actief zijn met dieren. Zo zijn er veel dierenverenigingen die nood hebben aan een extra ruimte om hun dieren warm te houden nu de winter die voor de deur staat. Ze kunnen ook financiële steun gebruiken voor de dierenartskosten, elektriciteitkosten etc.

“Veel goede doelen zijn al een droom op zich. We merken dat er in de categorie goede doelen veel nood is aan ‘snoezelruimtes’: ruimtes voor kinderen en jongeren die het even moeilijk hebben die graag even alleen willen zijn. Zo’n ruimte is rustig en prikkelend tegelijkertijd, dus een extra duwtje in de rug om deze in te richten kunnen de goede doelen zeker gebruiken”, vertelt Jos Donvil. Nu er na de coronacrisis weer volop events kunnen georganiseerd worden, merkt Trooper ook dat veel culturele organisaties financiële steun kunnen gebruiken. Er is vooral een grote nood aan outfits, want die kosten ook geld. Deze dromen domineren in de categorie cultuur. Tenslotte voor de sportverenigingen ziet Trooper dat sportclubs meer en meer inzetten op inclusieve projecten, zodat mensen met een beperking ook kunnen deelnemen aan de activiteiten. Zo is er een basketbalclub die het terrein rolstoeltoegankelijk wil maken, en een turnclub die droomt van toestellen die erop gericht zijn om kinderen met overgewicht te doen sporten.

Stem mee!

Vanaf vandaag tot en met zaterdag 15 oktober kan je stemmen op je favoriete Trooperdroom via www.trooperdroom.be. Nieuw is dat er ook een donatiemogelijkheid is, waarbij je je favoriet een extra duwtje in de rug kan geven. Alle donaties gaan integraal naar de verenigingen, zo wordt elke ingestuurde droom sowieso een winnaar!

Benieuwd op welke dromen je zoal kan stemmen? Op deze kaart kan je zien waar elke droom zich geografisch bevindt en in welke categorie (Jeugd, Sport, Scholen, Goede doelen, Cultuur en Dieren).

Award-uitreiking met Linde Merckpoel

Per categorie zijn er 2 winnaars (jury en publieksprijs), die een geldprijs ontvangen om hun droom waar te maken. De jury kiest op basis van hoe origineel, innovatief en verbindend de droom is. Daarnaast is er nog de KBC-hoofdprijs voor de meest meest innovatieve droom over alle dromen. De winnaars van De Tofste Trooperdroom worden bekendgemaakt tijdens de award-uitreiking op 22 oktober in de gebouwen van Studio 100 in Schelle. De presentatie zal in handen zijn van Linde Merckpoel, die mee haar schouders zet onder dit project. “Als presentatrice van De Warmste Week heb ik jarenlang van op de eerste rij meegemaakt hoe intens het verenigingsleven is in Vlaanderen. Al die mensen die zich vrijwillig inzetten voor de goede zaak en zo het verschil maken: ik sta daar met bewondering naar te kijken en het heeft mij al vaak ontroerd. Het engagement van van al die verenigingen en goede doelen moeten we koesteren en stimuleren. Daarom vind ik Trooper een schitterend initiatief, en 22 oktober staat dan ook met een groot uitroepteken in mijn agenda!”

Praktisch

· ​ ​ Verenigingen die nog willen meedoen met ‘De Tofste Trooperdroom’, kunnen hun droom nog steeds insturen via www.trooperdroom.be tem 15 oktober.

· ​ ​ Van 1 tot en met 15 oktober kan iedereen stemmen via de wedstrijdpagina www.trooperdroom.be. Het is ook mogelijk om geld te doneren.

· ​ ​ De 13 winnaars worden bekendgemaakt op 22 oktober.

Trooper (www.trooper.be) is een organisatie die verenigingen financieel wil ondersteunen. Dit doet het door de online koopkracht van de leden van meer dan 9.800 verenigingen bijeen te brengen op een platform waar ze op een eenvoudige en originele manier geld kunnen inzamelen. Trooper slaat de brug tussen de leden van verenigingen (jeugdverenigingen, sportclubs, scholen, dierenorganisaties, muziekverenigingen, cultuurverenigingen, goede doelen…) en de grootste e-commercespelers van België (Booking.com, Bol.com, Torfs, Krefel.be, JBC,…) en andere sterke Belgische merken zoals Delhaize, Jules Destrooper, Cornet… Wie via Trooper shopt, steunt zijn of haar vereniging of goed doel met gemiddeld 5 procent per aankoop.

Trooper wordt ondersteund door Studio 100 en KBC als aandeelhouders. Sinds de lancering ontvingen de Trooperverenigingen al meer dan 4,5 miljoen euro financiële steun, die ze konden gebruiken om hun organisatie uit te bouwen en hun leden extra blij te maken.

Over De Tofste Trooperdroom

De Tofste Trooperdroom is een initiatief van Trooper en KBC in samenwerking met 6 Belgische partners: Payconiq By Bancontact, Center Parcs, Studio 100, Delhaize en Het Nieuwsblad. Verenigingen en goede doelen kunnen hun tofste droom insturen in zes categorieën: Jeugd, Sport, Scholen, Goede doelen, Cultuur en Dieren. In 2019 stemden 55.435 mensen op 591 dromen van hun vereniging of goede doel. Dit jaar kunnen verenigingen en goede doelen niet alleen meedingen naar een van de geldprijzen, maar ook donaties inzamelen.