Wat als … Black Friday werd uitgeroepen tot financiële hoogdag voor Belgische verenigingen?

Vlaams succesverhaal Trooper reikt nu ook Brusselse en Waalse verenigingen de hand.

Grimbergen, 23 november 2021 – In amper 5 jaar tijd hielp Trooper meer dan 8.300 Vlaamse verenigingen samen bijna 4 miljoen euro in te zamelen. Vandaag kunnen ook Franstalige verenigingen toetreden op Trooper.be. Via dit digitale platform kan iedereen die online aankopen doet de meer dan 1000 aangesloten webshops vragen een ​​deel van het aankoopbedrag te doneren aan hun vereniging naar keuze. En dit zonder ook maar een eurocent meer te betalen! Met Black Friday als startschot, en met de eindejaarshopping in het vooruitzicht is de Zuid-Belgische lancering deze week een zeer bewuste keuze. De afgelopen 5 jaar is immers gebleken dat het niet alleen topdagen zijn voor online webshops, maar ook voor de kassa van verenigingen en goede doelen die aangesloten zijn bij Trooper.

Vraag aan Vlaamse verenigingen of ze Trooper kennen, en zowat iedereen antwoordt ‘ja’. Na haar oprichting in 2016 groeide Trooper in geen tijd uit tot de referentie voor moderne fondsenwerving. Vandaag telt Trooper maar liefst 8.368 aangesloten Vlaamse verenigingen die samen garant staan voor zo’n 1,6 miljoen Vlamingen. Ook de webshops volgden na oprichting snel. Vandaag engageren meer dan 1000 online shops zich om bij elke aankoop een percentage van de aankoop te schenken aan een vereniging, gekozen door de consument.

Black Friday: inkomstenstijging van 350 procent

Voor de lancering van Trooper in Franstalig België werd bewust gekozen voor de week van Black Friday. En hoewel deze dag door critici vaak wordt afgeschilderd als het ultieme moment van ongebreideld consumentisme, was Black Friday voor de 8.300 Trooper-verenigingen de voorbije 5 Trooper-jaren een absolute hoogdag wat betreft het aanvullen van de verenigingskassa. Deze inkomstenpiek geldt niet alleen voor Black Friday. Ook de periode van Sinterklaas, Kerstmis en Nieuwjaar zijn financiële topdagen voor Vlaamse en dus binnenkort ook Franstalige verenigingen.

“Sinds 2016 merken we aan het aankoopgedrag van consumenten die via Trooper online shoppen dat Black Friday een almaar belangrijkere plaats inneemt. Het aantal aankopen steeg die dag met meer dan 350 procent”, zegt Elisabet Lamote, CEO van Trooper.

Maak ‘Black Friday’ opnieuw ‘Generous Friday’!

Dit jaar hopen we de opbrengst te verdubbelen! Veel verenigingen kunnen deze centen goed gebruiken aangezien fondsenwerving tijdens de coronacrisis een pak moeilijker ging. Zo verloren Vlaamse verenigingen tijdens de coronacrisis afgelopen jaar gemiddeld zo’n 50 percent van hun werkingsmiddelen (bron). Daarom moedigen we mensen die dit najaar online shoppen dan ook aan dit via Trooper.be te doen. Een klein online omweg, maar een groot gebaar voor de Belgische verenigingen! Zo maken we van Black Friday in slechts enkele clicks Generous Friday. legt Elisabet Lamote uit.

Trooper-droom, nu ook voor Franstalige verenigingen

“Voor verenigingen blijft de traditionele fondsenwerving nummer 1. Denk aan het organiseren van scoutsfuiven, het verkopen van taarten en deur-aan-deur verkoop van koekjes. Trooper werkt aanvullend en mikt op de groeiende groep online shoppers. Met Trooper wil ik de brug slaan tussen verenigingen en online shops.” zegt Elisabet Lamote, oprichtster en CEO van Trooper.

“Met de uitbreiding van Trooper naar Franstalig België willen we na de Vlaamse verenigingen nu ook de Franstalige verenigen de kans geven mee te stappen in deze nieuwe vorm van fondsenwerving. Dit jaar hebben we de ambitie om 500.000 euro in te zamelen in het Zuiden van het land. Volgend jaar ambiëren we zo’n anderhalf miljoen euro voor Franstalig België.” voegt Elisabet Lamote toe.

Liesbeth Pyck

PR Consultant, TBWA\